01/07/2021
Siegfried Kok, senior portfolio manager bij OBAM, over vijf manieren om succesvol en onderscheidend in aandelen op de beurs te beleggen. Met 85 jaar historie heeft OBAM alle beursbewegingen gezien en doorstaan. Eén van de bekendste en grootste wereldwijde aandelenfondsen van Nederland kan daarbij een opvallend lang, positief trackrecord overleggen tegenover de benchmark, de MSCI World All Countries Index. In de beleggingsportefeuille zitten circa vijftig bedrijven, die koploper zijn in hun bedrijfstak en in sterke mate profiteren van seculiere groeitrends zoals digitalisering en de energietransitie.
Siegfried Kok is al ruim twee decennia actief als portfolio manager – voor OBAM deed hij dat onder andere bij Kempen en ABN AMRO – en bekend van de 100 seconden van OBAM-video’s op YouTube. In twintig jaar beleggen heeft hij één van zijn beleggingsovertuigingen in met name het afgelopen decennium moeten bijstellen. In die periode zijn quantfondsen en ETF’s steeds belangrijker geworden voor de korte termijnrichting van de markt. ‘Om die reden richten we ons steeds meer op de lange termijn. Bij een bedrijf met een krachtig verdienmodel maakt het niet veel uit wat de aandelenmarkten op korte termijn doen doordat de aandelenkoers op lange termijn de bedrijfswinsten zal volgen.’
Investment Belief 1: OBAM focust op de lange termijn
‘De kwaliteitsbedrijven die wij selecteren, hebben een duidelijke lange termijnvisie. Zonder kunnen zij onmogelijk hun marktpositie behouden en competitief blijven. Deze bedrijven laten ook een hoog rendement zien op het eigen vermogen. Wij hebben weinig exposure naar cyclische bedrijven. Wij kijken bij voorkeur naar bedrijven, die relatief onafhankelijk van de cyclus, sneller kunnen groeien dan die cyclus. Het maakt ons werk er eenvoudiger op, doordat beter is te voorspellen hoe zo’n bedrijf er over vijf jaar voorstaat. Een voorbeeld is Fitbit, het Amerikaanse bedrijf dat activiteitstrackers maakt. Wij konden vrij snel de inschatting maken dat Apple en Samsung ook zulke smartwatches op de markt zouden brengen, die Fitbit gingen bedreigen. Daarom investeerden we er niet in.’
Investment Belief 2: OBAM focust op structurele groeitrends
‘Een belangrijke vraag die wij onszelf stellen om een structurele groeitrend van een hype te onderscheiden is of het bedrijf over vijf jaar nog dezelfde marktpositie zal hebben,’ zegt Kok. ‘Digitalisering is een belangrijke groeitrend en is veelomvattend, gelet op de uitwerking ervan op sectoren en bedrijven. Deze trend gaat over e-commerce en sociale netwerken, maar ook over bijvoorbeeld elektronisch betalen. De energietransitie is ook een belangrijke megatrend. Behalve bedrijven in de duurzame energiesector die kunnen profiteren van de energietransitie, moeten veel bedrijven hun CO2-uitstoot reduceren. Ten slotte zijn robotica en automatisering belangrijke trends, want de markt vraagt bedrijven steeds efficiënter te produceren.’
Investment Belief 3: OBAM focust op kwaliteit
‘Het bedrijf moet een hoog marktaandeel en sterke marktpositie hebben in de sector waarin het actief is’, legt Kok uit. ‘Daarnaast kijken we naar zaken als winstgevendheid, hoge marges, gezonde kasstromen, innovatiekracht en de pricing power. Ook wordt duurzaamheid steeds belangrijker in het kwaliteitsoordeel van een bedrijf. Ons wereldwijd belegbare universum telt zo’n 3.000 bedrijven, waarvan er circa 600 voldoen aan deze criteria. Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve screening selecteren we in meerdere sectoren de beste kwaliteitsbedrijven. Vaak zijn dat asset light-bedrijven met weinig materiele activa, maar niet allemaal.’
Investment Belief 4: OBAM focust op waardering
‘Een kwaliteitsbedrijf dient ook te beschikken over een aantrekkelijke waardering, alvorens wij overwegen te investeren. Als bijvoorbeeld in de koers is verdisconteerd dat de omzet de komende jaren 30% gaat groeien en wij achten een omzetgroei van 20% meer realistisch, dan vinden wij het bedrijf gewoon te duur.’
‘Desalniettemin zijn we niet bang dat er, door onze focus op een aantrekkelijke waardering, onvoldoende aandelen overblijven, waarin wij kunnen investeren. Door ons wereldwijde beleggingsuniversum is er altijd wel ergens in de wereld een kwaliteitsbedrijf tegen de juiste waardering te vinden. Ook onze actieve beleggingsstijl draagt daar aan bij. Toen vorig jaar de aandelenmarkten onderuitgingen, waanden wij ons in de snoepwinkel: er dienden zich veel koopkansen aan. Overigens vinden wij verkoopbeslissingen minstens zo belangrijk.’
Investment Belief 5: OBAM focust op ESG
‘Duurzaam beleggen is een integraal onderdeel van ons selectieproces. Als een bedrijf niet goed omgaat met duurzaamheid, dan kan dat op termijn de waarde van het bedrijf beïnvloeden door bijvoorbeeld reputatieschade of financiële schade,’ aldus Kok. ‘ESG gaat niet alleen over de vraag of er zonnepanelen op het dak staan van het hoofdkantoor, maar ook over de vraag of de governance in orde is en of werknemers goed worden behandeld. Als dat niet het geval is, is er ook geen sprake van een kwaliteitsbedrijf. In de gesprekken die wij voeren met bedrijven, we spreken wekelijks er circa twintig, komt ESG veelal aan bod. De kwaliteitsbedrijven waarin wij beleggen, denken vanwege hun lange termijnvisie vaak goed na over duurzaamheid.’
Dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatiedoeleinden en kan niet worden gekwalificeerd als een aanbieding tot het kopen, aanhouden of verkopen van een financieel instrument zoals genoemd in dit artikel, noch kwalificeert dit artikel als (persoonlijk) beleggingsadvies.
Meer weten? Luister naar de nieuwe podcast-serie OBAM Talks
Het beste rendement voor beleggers, tegen een aanvaardbaar risico, is onze missie.
Waarom kiezen voor een gemiddelde performance als je kunt investeren in een fonds dat uitsluitend de best presterende bedrijven selecteert?
De beleggers van OBAM doen dag in, dag uit onderzoek naar bedrijven wereldwijd om daar de beste investeringen uit te selecteren. Door te beleggen in beursfonds OBAM beleg je in de beste bedrijven ter wereld.