20/09/2023
Echte gamechangers kunnen het jarenlang goed doen op de beurs, terwijl met hypes in korte tijd veel rendement kan worden geboekt, maar ook weer verloren. Siegfried Kok van het fonds Obam analyseert de huidige beurspopulariteit van AI. Hype of gamechanger?
Zo nu en dan komt er weer een ontwikkeling of product langs waar iedereen op springt en over schrijft of waar je over hoort op feestjes of van de buurman. Vaak ontstaat dan al snel FOMO (fear of missing out). Hierdoor wordt de hype nog verder vergroot en leidt het op de beurs vaak tot fors overdreven koersbewegingen die niet meer de onderliggende fundamenten reflecteren. Met als gevolg dat de hype verdwijnt er sterke koerscorrecties plaatsvinden.
Op dit moment is er heel veel te doen om kunstmatige intelligentie (AI). Tijdens de toelichting op de afgelopen kwartaalcijfers van Google en Microsoft werd de term AI zo’n 60 keer gebruikt. Maakt dat AI ook tot een hype en praten we hier over een tijdje niet meer over? Of wordt het echt een gamechanger en zal het net als bij de opkomst van het internet een onderdeel van onze samenleving gaan worden met blijvende effecten.
De afgelopen jaren hebben we redelijk wat hypes op de beurs gehad. Een voorbeeld van een hype was de beursgang van Beyond Meat in 2019. Het bedrijf speelde goed in op de trend naar vleesvervangers en de trend naar duurzaamheid. Na de beursgang op $25 vertienvoudigde de koers in rap tempo naar $250. Sindsdien is er veel concurrentie gekomen en de afgelopen 1,5 jaar stokt de trend naar vleesvervangers omdat deze producten door de inflatie duurder zijn geworden waardoor consumenten het minder zijn gaan kopen. De koers van het aandeel Beyond Meat is sinds het hoogtepunt met zo’n 90% gedaald.
Crocs is een ander voorbeeld van een hype, waarbij het aandeel in 2006 naar de beurs ging en in korte tijd verviervoudigde. De plastic instappers van Crocs raakte echter ook al weer snel uit de mode. Totdat Covid aanbrak en de instappers een come-back maakte aangezien het fijne schoenen waren voor rondom huis en door een slimme social media campagne met o.a. Justin Bieber de schoenen weer helemaal hot waren. Daardoor steeg het aandeel op de beurs van zon $20 naar $160. Zo kunnen hypes ook weer terugkomen en in een later stadium gamechangers worden.
Tijdens Covid hadden we ook de hype rondom Zoom, waarbij de koers explodeerde aangezien iedereen het ging gebruiken voor thuiswerken. Ondanks dat thuiswerken na de pandemie een veel meer geaccepteerd fenomeen is geworden, is de koers weer geïmplodeerd.
Waarschijnlijk de grootste hype die we op de beurs hebben gezien, was de internethype van eind jaren negentig. Tijdens deze rally op de beurs ging alles met .com achter de naam hard omhoog. De waarderingen van veel van deze bedrijven namen bubbelachtige vormen aan en toen de hele hoge verwachtingen niet waargemaakt konden worden, knapte de zeepbel begin 2000.
Toch bleek ‘het internet’ uiteindelijk een gamechanger te zijn die een grote impact had en nog steeds heeft op de samenleving en de economie. De huidige AI-rally op de beurs had in het begin wel wat weg van deze .com rally. Alles wat met AI te maken had, ging flink omhoog op de beurs. Op korte termijn zal de impact van AI op bedrijven en de economie echter nog beperkt zijn.
Kunstmatige intelligentie bestaat op zich al heel lang en heeft al verschillende hype-cycli doorstaan. In de jaren de jaren 60 was de virtuele psycholoog ELIZA al ontwikkeld, wat defacto de eerste chatbot was. Sindsdien zijn er diverse vormen van AI ontstaan. Het begon met ‘zachte’ AI (meer taakgerichte specifieke opdrachten), om zich vervolgens te ontwikkelen naar ‘harde’ AI (slimme software dat kan redeneren en problemen oplossen en taken sneller en preciezer kan uitvoeren).
Machine Learning is vorm van AI dat zich richt op meer voorspellende waarde, zoals bijvoorbeeld wanneer een onderdeel moet worden vervangen. Tenslotte is er nog generatieve AI (creëren van nieuwe, originele inhoud, zoals afbeeldingen, teksten en muziek). Met name voor deze laatste vorm is veel aandacht gekomen sinds de lancering van ChatGPT.
Hiermee lijkt AI van hype naar gamechanger te zijn gegaan. De technologie zal namelijk impact gaan hebben op bijna alle industrietakken en uiteindelijk gaan we er allemaal mee te maken krijgen. Het zal een manier zijn om enerzijds kosten te besparen door productiviteitsverbeteringen, maar ook door nieuwe producten/diensten te creëren waarvan we het bestaan nu nog niet afweten.
"Net als tijdens het begin van de internet periode worden technologische ontwikkelingen op de beurs op korte termijn vaak overschat en op lange termijn onderschat"
We staan dan ook nog aan het begin van het AI tijdperk, maar net als tijdens het begin van de internet periode worden technologische ontwikkelingen op de beurs op korte termijn vaak overschat en op lange termijn onderschat.
De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Het beste rendement voor beleggers, tegen een aanvaardbaar risico, is onze missie.
Waarom kiezen voor een gemiddelde performance als je kunt investeren in een fonds dat uitsluitend de best presterende bedrijven selecteert?
De beleggers van OBAM doen dag in, dag uit onderzoek naar bedrijven wereldwijd om daar de beste investeringen uit te selecteren. Door te beleggen in beursfonds OBAM beleg je in de beste bedrijven ter wereld.