06/12/2023
Het is nog geen drie jaar geleden dat aandelen met exposure naar elektrisch rijden volledig door het dak gingen. Het was in de tijd dat SPACS (Special Purpose Acquisition Companies) nog bestonden, waarbij bedrijven zonder al te veel regels veel sneller naar de beurs konden dan bij een normale beursgang gebruikelik was. Er werden zo miljarden opgehaald en verschillende concepten van elektrisch rijden waren op de beurs verhandelbaar geworden.
Tesla verviervoudigde dat jaar in beurskoers, maar ook bijvoorbeeld Volkswagen werd ineens gezien als een winnaar op gebied van elektrisch rijden waardoor de koers verdubbelde. Dat was toen. Inmiddels zijn de aandelen van de meeste van de SPAC-bedrijven met zo’n 90% in waarde gedaald en proberen ze te overleven. Maar ook Volkswagen is sindsdien in koers gehalveerd, evenals Tesla, al presteert laatstgenoemde dit jaar wat beter op de beurs.
In drie jaar tijd is er veel veranderd. We zouden toch met z’n allen elektrisch gaan rijden? Daar leek het tot een aantal jaar geleden wel op. De tijden van gratis geld (met 0% rente) zijn echter voorbij. In plaats van bijna geen inflatie hebben we nu relatief hoge inflatie, zijn er nog steeds problemen in de bevoorradingsketen, en zijn er steeds minder subsidies beschikbaar om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.
Daarnaast zien we auto's van Chinese merken, zoals BYD, NIO en XPENG, op de Westerse snelwegen verschijnen, waardoor de competitie intensiever wordt. Tesla's Elon Musk noemde tijdens de laatste kwartaalcijfers de huidige marktomgeving de moeilijkste in jaren, waardoor Tesla met prijzen stunt om zo de volume-doelstellingen te kunnen halen en de fabrieken optimaal te kunnen laten draaien. Hierdoor zijn de operationele marges bij Tesla inmiddels wel gehalveerd.
Voor andere fabrikanten zijn de verlaagde prijzen van Tesla een probleem, aangezien hun auto’s relatief gezien een stuk duurder zijn geworden. Amerikaanse dealers zitten inmiddels met hoge voorraden aan elektrische auto’s, terwijl de voorraden van auto’s met een verbrandingsmotor een stuk lager zijn. Dit heeft er overigens ook mee te maken dat autofabrikanten na de oplossing van de problemen in de bevoorradingsketens eerst elektrische auto’s zijn gaan produceren vanuit de backlog en vervolgens pas de traditionele auto’s.
De vraag naar elektrische auto’s is verder sterk afgenomen, met name in de VS, als gevolg van de hogere rente. In de VS wordt het merendeel van de auto’s op krediet gekocht. Ook worden de subsidies op elektrische auto’s verlaagd. Daarbij zijn de prijzen de auto’s afgelopen jaren flink gestegen als gevolg van hogere fabricagekosten, niet alleen duurder materiaal maar ook hogere loonkosten.
Zo lag de autoproductie in de VS afgelopen weken stil als gevolg van stakingen, die werknemers 25% extra loon hebben opgeleverd. Hogere prijzen voor de auto’s samen met de verlaging van subsidies hebben de betaalbaarheid van elektrische auto’s flink doen verslechteren.
Ondertussen zitten autofabrikanten met gigantische investeringen om de overgang naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Zo kondigde Volkswagen begin dit jaar nog een 5 jaars investeringsprogramma aan van maar liefst €120 miljard voor digitalisering en elektrificatie. In 2025 moet 1 op de 5 verkochte auto’s van het concern vol elektrisch zijn. Deze investeringen moeten ergens in de komende jaren weer terugverdiend worden.
In de afgelopen weken lieten zowel Tesla, GM als Ford weten dat de investeringen in productiecapaciteit vertraagd worden als gevolg van de huidige zwakkere vraag.
Dit alles betekent niet dat de trend naar elektrisch rijden is verdwenen. Het groeipad zal echter wel lager zijn dan verwacht en dat geldt voor de hele keten. Het structureel lagere groeipad is in veel gevallen wel in de koersen verdisconteerd. Het cyclische element, waarbij koop van duurzame consumptiegoederen onder druk staan, kan nog wel even aanhouden. Maar dat zou in de loop van volgend jaar wel kunnen eindigen wanneer inflatie en rente wat gaan normaliseren.
Beleggers zullen zich dan weer gaan focussen op de structurele groeitrend. Deze trend werd deze week door het doorgaans conservatieve Toyota, dat heel lang alle opties qua technologieën openhield, nogmaals bevestigd toen het aangaf dat elektrisch rijden de nieuwe norm wordt.
De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Het beste rendement voor beleggers, tegen een aanvaardbaar risico, is onze missie.
Waarom kiezen voor een gemiddelde performance als je kunt investeren in een fonds dat uitsluitend de best presterende bedrijven selecteert?
De beleggers van OBAM doen dag in, dag uit onderzoek naar bedrijven wereldwijd om daar de beste investeringen uit te selecteren. Door te beleggen in beursfonds OBAM beleg je in de beste bedrijven ter wereld.