Markten van morgen

Winkelen zonder betaalhandeling

Erwin van Zuidam Erwin van Zuidam 13.12.2017

Als de trends ons in de goede richting wijzen, dan zal er veel gaan veranderen op betaalgebied, zo voorspelt Erwin van Zuidam van BNP Paribas OBAM. En daar gaan de bestaande banken en verzekeraars zeker iets van merken.

Winkelen zonder betaalhandeling

Bijna alle grote techbedrijven zien toekomst in de financiële dienstverlening. Door hun technologische voorsprong willen ze het betalingsverkeer goedkoper en makkelijker maken en de rol van de bancaire sector overnemen. Dat vat in grote lijnen de opkomst van Fintech samen, aldus Erwin van Zuidam van BNP Paribas OBAM.

Hoe een nieuw systeem een gat kan vullen, heeft hij met eigen ogen in Kenya aanschouwt. In Kenya trekken steeds meer jongeren van het platteland naar de stad. Daar verdienen ze geld, dat ze deels terug naar huis willen sturen. Maar banken zijn duur of onbetrouwbaar en cashbetalingen zijn gevoelig voor corruptie.

Zo ontstond M-Pesa, een alternatief betaalplatform gerund door Safaricom en Vodafone dat Afrikanen voor het eerst in staat stelde betrouwbare microtransacties uit te voeren. Gebruikers kunnen per mobiel betalen of onderling geld overmaken, tegen zeer lage transactiekosten. 

M-Pesa_vierkant.jpg

Het registreren van een beltransactie is niet anders dan het registreren van een banktransactie.

Senegal_Family_1klein.jpg

Dat Afrikanen al met hun mobiel betalen terwijl wij nog met een pak vol pasjes rondzeulen, zegt wel iets over de snelheid waarmee technologie het aanzien van de financiële sector verandert. In China wordt de populaire alles-in-een app WeChat gebruikt om te betalen. Chinese restaurantbezoekers gebruiken de app om een QR-code van een menukaart te scannen. Niet veel later arriveert de bestelling, en de betaling verloopt uiteraard automatisch. Van Zuidam: “De opkomende markten slaan gewoon een stap over."

Het voordeel dat nieuwe betreders hebben op de bestaande sector, is dat ze hun systemen volledig van de grond af kunnen opbouwen. Daarbij worden ingebakken fouten vermeden en veel meer aandacht besteed aan dienstverlening.

De huidige dienstverlening is gebaseerd op de zekerheid van een bepaalde hoge revenuestream. Hierdoor was er geen noodzaak tot kostenbesparing en innovatie bij de banken. Maar dat is nu veranderd.

Nieuwe aanbieders kunnen zich dankzij de toepassing van Artificial Intelligence veel meer als een persoonlijke financiële adviseur opstellen. Zo worden klanten gewaarschuwd voor grote uitgaven, of gecoacht om te sparen.

Dat banken star zijn en relatief veel vragen voor diensten die vaak niet meer zijn dan een geautomatiseerd proces, maakt ze het perfecte doelwit voor nieuwe toetreders. Die zullen op alle schakels in de betalingsketen ingrijpen, verwacht Van Zuidam. Een bedrijf als Amazon zal zich bijvoorbeeld als aanbieder van betaaldiensten voor consumenten ontpoppen, maar ook achter de schermen actief worden.

Amazon_España_por_dentro_(San_Fernando_de_Henares).vierkant.jpg

Van Zuidam: “Amazon gaat goederen financieren die door derden via hun platform worden verkocht. De artikelen liggen toch al als onderpand in een opslag van Amazon.” Dat is volgens hem een ontwikkeling waar banken zich grote zorgen om moeten maken, net als de aanstaande introductie van de Europese PSD2-richtlijn.

Waar voorheen banken de dominante partij waren binnen het betalingsverkeer, zal er de komende jaren meer concurrentie komen. Banken moeten aan derde partijen toegang tot betaalrekeningen geven." “Het is een uitdagende markt.”, aldus Van Zuidam.

Van Zuidam denkt dat in de toekomst steeds meer digitaal betalingsverkeer via nieuwe aanbieders zal lopen die transacties goedkoper en makkelijker maken. Hij verwacht dat de echte aardverschuiving er ook aankomt: automatisch betalen.

Straks kun je simpelweg een restaurant of een winkel uitlopen, zonder dat je nog een handeling hoeft te verrichten. Uber heeft dit al geregeld bij de taxi. Dat wordt de grote gamechanger.

vorige Op maat gemaakte gezondheidszorg
volgende Merken in opkomende markten
delen