Markten van morgen

Virtual en augmented reality

Erwin van Zuidam Erwin van Zuidam 06.11.2017

Vooral een toepassing voor games of een echte gamechanger?

Virtual en augmented reality

Virtual en Augmented Reality (VR en AR respectievelijk) nemen in elke beschrijving van de toekomst een prominente plek in. Deze technologieën worden al toegepast in games, maar ook het aantal andere toepassingen stijgt snel. Wat houden VR en AR eigenlijk in en hoe serieus moeten we het nemen?

Bij VR krijg je, door een zogenaamde VR-bril op te zetten, de illusie dat je je ergens anders bevindt. Dit verschilt met AR waarbij je een virtuele wereld gecombineerd met de echte wereld te zien krijgt.

VRAR visual 1.vierkant.jpg

Een bekende toepassing van AR is de game Pokémon go, waarbij het mogelijk is om de Pokémons overal ter wereld te laten verschijnen. Snapchat, bekend van zijn tijdelijk zichtbare media en selfies, maakt ook gebruik van AR. Het is nu ook mogelijk om met behulp van de app, virtuele objecten in je omgeving neer te zetten.

Tegenwoordig zijn er al talloze apps te vinden die je door middel van VR meenemen naar bijvoorbeeld een achtbaan, maar VR wordt in toenemende mate ook gebruikt voor andere, serieuzere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan een toepassing voor het ontwerpen van vliegtuigen: met een VR-bril kun je het ontwerp van het vliegtuig beter voor je zien dan aan de hand van bouwtekeningen. Beter en efficiënter ontwerpen wordt zo mogelijk.

Ook IKEA heeft een handige VR toepassing. Met een VR-bril op en een controller in de hand kun je de mogelijkheden van een keuken verkennen. Zo kun je de lades opentrekken en een kijkje in de koelkast nemen. De keuken in een andere kleur zien is ook geen probleem.

VRAR visual 2.jpg
VRAR visual 3.jpg

Een heel ander soort toepassing van VR is te vinden in de gezondheidszorg. Hier wordt VR onder andere gebruikt als afleiding om de stress en de pijn bij patiënten te verminderen. VR wordt ook gebruikt om angsten te overwinnen. Een voorbeeld hiervan is pleinvrees, maar ook de angst om voor een groot publiek te moeten presenteren. Met deze technologieën kun je als het ware je angsten opzoeken, deze situaties virtueel oefenen en zo je angsten verminderen of in ieder geval leren te controleren.

AR technologie wordt vooral gebruikt voor ondersteuning in de werkelijke wereld door virtuele objecten of teksten hierin te projecteren. Zo kan AR een toelichting geven indien de telefoon op een museum stuk wordt gericht, eventueel ondersteund met een filmpje. Daarnaast kan het tijdens een reis in het buitenland, vreemde talen op borden automatisch vertalen in je eigen taal.

AR zal met name de arbeidsproductiviteit verhogen door middel van Google Glass-achtige oplossingen. Hierbij kijk je door een bril en worden daar virtuele objecten op geprojecteerd. Hiermee kan een loodgieter meteen zien waar de waterleiding moet komen zonder een bouwtekening te gebruiken. De leiding wordt simpelweg virtueel op de muur geprojecteerd.

googleglass.vierkant.jpg

Het assembleren van een auto wordt kinderspel omdat stap voor stap wordt aangegeven wat er gedaan moet worden. Met een grote virtuele pijl wordt aangegeven waar het volgende schroefje in moet. Dit verhoogd niet alleen de productiviteit, maar ook het inwerken van een nieuwe medewerker kost op deze manier veel minder tijd (en geld).

Augmented en Virtual Reality zijn dus zeker een gamechanger en niet alleen maar voor vermaak.

Er zijn al veel toepassingsmogelijkheden maar deze staan nog aan het begin van hun ontwikkeling. Er zullen dan ook nog veel nieuwe toepassingen ontwikkeld worden. De grote vraag is hoe ver deze technologieën zullen reiken? Hoeveel invloed zullen zij op het bedrijfsleven en de huidige maatschappij hebben? Welke bedrijfsmodellen zullen zij verstoren en welke zullen er juist van profiteren?

OBAM volgt de ontwikkelingen rond AR en VR op de voet en is van mening dat deze technologieën nog veel groeikansen bieden en dus veel meer toepassingen zullen krijgen in de toekomst. Ook bij deze trend geldt dat je als belegger zorgvuldig moet bepalen in welke VR/AR gerelateerde bedrijven je wel en in welke je niet wil beleggen. Met andere woorden: de kunst van het kiezen.

vorige De R2D2 revolutie
volgende Big Data
delen