Markten van morgen

Big Data

Erwin van Zuidam Erwin van Zuidam 22.11.2017

Dankzij Big Data weten we straks steeds beter wat we willen.

Big Data

Big Data is een van de zogenaamde megatrends binnen de tech-industrie. Maar wat wordt er nu eigenlijk onder dit buzzword verstaan?

We staan nog maar aan het begin.

Erwin van Zuidam, die namens BNP Paribas technologische bedrijvigheid monitort, struikelt bijna over de voorbeelden als hij beschrijft hoe Big Data onze levens gaat veranderen. Of beter: al aan het veranderen is. Van slimme horloges die de hartslag meten tot micro beacons, kleine ontvangers die op basis van passerende smartphones de bezoekersstromen in een winkelcentrum registreren. “Het was nog nooit zo makkelijk en goedkoop om informatie te vergaren.”, stelt Van Zuidam. “Dat is het grote verschil met vroeger.” Maar de vraag is ook: wat doe je er vervolgens mee.

Dat gemak, dankzij goedkope digitale sensoren, immense opslagruimte en toenemende rekenkracht, opent een wereld van mogelijkheden. Volgens Van Zuidam zal de invloed van Big Data (en de artificial intelligence die hierop kan worden losgelaten) overal voelbaar zijn. Neem de gezondheidszorg.

Als we massaal de hartslag van een populatie kunnen meten, dan kan daar beleid op worden aangepast. Mensen kunnen ook tot leefstijlverandering worden aangezet of naar de dokter worden gestuurd.

Smart health4.jpg

Van Zuidam acht het niet denkbeeldig dat ziektekostenverzekeraars bij de premiebepaling ook naar dit soort informatie zullen kijken. Van Zuidam: “In sommige Afrikaanse landen wordt nu al op basis van een analyse van je Facebookprofiel bepaald of je wel of niet in aanmerking komt voor een hypotheek of een verzekering.” Is Van Zuidam niet bang dat de solidariteit tussen mensen onder druk wordt gezet? “Er kan straks gerichter en preventiever zorg worden verleend. De voordelen zijn groter dan de nadelen.”, aldus Van Zuidam.

De grote vraag is dus niet of, maar vooral hoe Big Data de economie gaat veranderen. Van Zuidam doet geen harde voorspellingen maar verwacht wel dat bepaalde sectoren hard geraakt zullen worden door de toepassing van Big Data en Artificial Intelligence. Retail is er daar zeker een van.

Online retailgigant Amazon is voornemens uit te groeien tot een gepersonaliseerd verkoopkanaal.

De Big Data die Amazon verzamelt van haar shoppers kan straks ingezet worden om aanbiedingen op maat te doen. Na een jaar verwacht Amazon dat je sportschoenen zijn versleten. Dus krijg je een aanbieding voor een nieuw paar.

Van Zuidam zoekt namens BNP Paribas naar beloftevolle techbedrijven die outperformen. “We hebben daarbij een focus op de lange termijn.” Big Data is vooral een belofte voor de toekomst, denkt Van Zuidam. Dat maakt bedrijven die hier nu in voorop lopen, zoals Amazon, Facebook, Apple, Microsoft en Google wat hem betreft zelfs een tikje ondergewaardeerd. Zij groeien veel sneller dan het GDP en de verwachting is dat dat de komende jaren ook zo zal blijven”.

Visual Big Data.main.vierkant.jpg

Waar deze grote techbedrijven op gaan winnen is volgens Van Zuidam dat zij dankzij Big Data en toegepaste Artificial Intelligence steeds beter de behoeftes van consumenten kunnen inschatten. Dit hyperindividuele maatwerk gaat consumenten tijd, geld en moeite besparen. De spraakassistent van Amazon, de Echo, kan al boodschappenlijstjes samenstellen en gelijk de bestelling plaatsen. We staan nog maar aan het begin, zegt Van Zuidam.

We kunnen straks verbanden leggen, waartoe we eerder niet in staat waren.

vorige Merken in opkomende markten
volgende Energietransitie
delen