Markten van morgen

All E-commerce is not equal

Peter Ranty Peter Ranty 29.09.2016

Dat de retail industrie al enige jaren gecharmeerd is van E-commerce is een publiek geheim, maar de liefde ontluikt zich op verschillende wijzen. In deze blog onderzoeken we de verschillen op dit vlak tussen China en de Verenigde Staten

All E-commerce is not equal

Twee landen met een verschillende cultuur, een ander type consument en een wezenlijk verschil in het soort retailers . Ondanks de verschillen is de consument in beide landen op zoek naar de beste deal. Hierdoor moeten retailers manieren vinden om producten tegen concurrerende prijzen aan te bieden. E-commerce is hiervoor een uitstekend distributiekanaal.

China

Online retail als percentage van het totale retail bedraagt in China inmiddels bijna 13% en China’s National Statistics Bureau verwacht dat dit percentage zal groeien naar 17 procent tegen het eind van 2018.

De consument in China richt zich steeds meer op westerse producten en diensten met als gevolg dat het traditionele Chinese uitgavenpatroon met de nadruk op sparen langzamerhand verschuift richting consumptie. Daarbij is er meer focus op kwaliteit, merk en afkomst van het product. Over het algemeen kan gezegd worden dat hoe jonger de generatie Chinezen is, des te minder er gespaard wordt en des te meer er wordt uitgegeven aan westerse producten.

OBAM china retail.jpg
shutterstock_218825572.jpg

De veiligheid van het product is belangrijk voor de Chinese consument. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de aankopen van speelgoed en babyproducten waarbij er tegenwoordig meer wordt uitgegeven aan westerse producten in de veronderstelling dat deze veiliger zijn.

Verenigde Staten

Online retail als percentage van het totale retail blijft in de VS steken op ongeveer 8 procent en blijft daarmee al enige tijd achter ten opzichte van China.

In tegenstelling tot China is in de VS de e-commerce niet alleen in de grote steden in opkomst, maar ook in de kleinere steden en dorpen op het platteland. Tegenwoordig is er een groot scala aan producten online te koop met als gevolg dat er ook in de kleine steden een groei is van online aankopen. Consumentenuitgaven in de kleinere dorpen nemen weliswaar toe, maar dit zorgt ook voor hogere kosten voor retailers en voor bezorgbedrijven zoals FedEx.

Het verdienmodel is gebaseerd op het aantal pakketjes dat worden afgeleverd. Indien er teveel afstanden worden gereden, waarbij er een minimaal aantal pakketjes worden afgeleverd dan zullen zowel de retailer als bezorgdiensten meer kosten maken per gemaakte kilometer. Dit wordt ook wel de bezorgconcentratie genoemd waarbij geldt dat hoe hoger deze is, hoe meer winst er wordt gemaakt.

Pakket vierkant.png

Bij de keuze van aandelen is de online ontwikkeling een medebepalende factor. Voor de portefeuille van OBAM kijken wij binnen de consumentensector vooral naar kwaliteitsbedrijven. Zowel op basis van omzetgroei als rendement op het geïnvesteerde vermogen zien wij voldoende mogelijkheden om de consumentensectoren meer dan gemiddeld aan te zetten in de portefeuille. En ook E-commerce blijft een interessante ontwikkeling. Maar ook daar geldt dat niet alles over één kam geschoren moet worden.

all E-commerce is equal but some E-commerce is more equal

vorige Biedt Smart Healthcare kansen voor beleggers?
volgende De strijd tussen het web en de app
delen